Matilda Lundberg - Exchange student USA 14/15

var jag hör hemma

Publicerad 2015-09-05 20:28:00 i USA,

BIlder från de första dagarna i New York, de bästa dagarna på hela året.
 
haha hej!! Eftersom att pappa och farmor tyckte att jag skulle skriva ett inlägg om att jag är hemma gör jag det nu sisådär 3 månader efter min hemkomst.
 
Hoppas ni haft en fin sommar, det har verkligen jag. Det är så otroligt skönt att vara hemma.
Jag har hunnit börja skolan och fått min nya dator (anledningen till att jag orkar skirva), men även hunnit lära känna massa nya människor och firat en bunt nyblivna 18åringar. 
 
USA saknar jag inte speciellt mycket för tillfället utan det känns mest bara skönt att det är över trots att jag hade ett bra år. De sista dagarna där borta var vekligen jobbiga eftersom jag mest av allt bara ville hem.
 
Jag tror att det för utomstående är svårt att förstå att det inte är livets liv på andra sidan atlanten, jag hade svårt att förstå det innan jag fick uppleva det själv. Visst, det var en helt sjuk upplevelse och jag fick se och vara med om en massa roliga saker, jag lärde mig så otroligt mycket om mig själv etc. Men trots allt bra, så upplevde jag en en hel del mindre roliga saker. Det var svinjobbigt att vara på ett ställe där ingen egentligen kände mig på riktigt, ingen hade sett mig växa upp eller visste annat om mig än det jag berättade. 
 
Jag personligen hade inte ett perfekt år men ser det ändå som något roligt, som jag nu egentligen vill lägga bakom mig. 
Jag har haft svårt att erkänna både för folk som frågat men även för mig själv hur året var eftersom att alla förväntar sig att jag haft det bästa året i mitt liv. Jag hade liksom de bästa förutsättningarna - Jag hamnade i Kalifornien utan att jag valt delstat, Jag hamnade hos en familj med barn som liksom jag höll på med cheerleading, jag hamnade inte i någon liten håla mitt ute i ingenstans utan skolan var stor och staden hade massvis med shopping, så hur är det möjligt att det inte var perfekt?
 
Under tiden i Usa uppskattade jag det men sen jag kommit hem och "återupplevt" Sverige förstår jag verkligen inte hur jag klarade av det amerikanska samhället. Jag mår allmänt så mycket bättre av att bo i sverige, umeå. Jag trivs bäst bland osociala norrlänningar, starka politiska åsikter och i kallt väder. Det är här jag hör hämma.
 
Jag säger inte att jag aldrig mer vill besöka/hälsa på i USA men jag har svårt att se mig själv bo där igen.
Och trots att det i detta inlägg säkert låter som att jag är väldigt negativ så vill jag verkligen uppmuntra folk till att åka som utbytesstudent. Det är trots allt en oförglömlig resa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela