Matilda Lundberg - Exchange student USA 14/15

Visum

Publicerad 2014-06-21 18:02:00 i Innan USA,

Detta är bilder som blev en aning oseriösa (lite mesiga, men jag kände inte för att dela med mig av mina allra fulaste vinklar) under fotograferingen till Visum. Istället för att betala 300 kr hos en fotograf så tog jag budget alternativet och gjorde en fotostudio i vardagsrummet vilket gick alldeles utmärkt!
Nedan är bilden som blev den slutgiltiga. Inte den snyggaste bilden jag sett på mig själv men den funkar.
 
Hola amigos!
Jag fick hem visumunderlaget i torsdags så de tre senaste dagarna har spenderats på abassadens hemsida med anökningarna i högsta hugg. Idag blev jag klar och är nu väldigt lättad. Har hört av andra att Visumansökan är PAIN men själv tyckte jag inte att det var så hemskt faktiskt. Hade inga större problem med ansökningarna men det tog mycket tid! Så nu är intervjun bokad och jag kommer befinna mig i Stockholm på ambassaden måndag den 7 juli.
 
Ett Visum kanske de flesta av er vet vad det är, om inte så handlar det om att man ska bli godkänd till att vistas/jobba/plugga en längre tid utomlands (behövs ej i alla land tror jag). Man ansöker om visum mest för landets säkerhet och kontrolls skull, därav är det mycket konstiga frågor. Det var exempelvis en fråga som löd något i stil med "kommer du att engegera dig i terrorism under din vistelse?". Visst är det bra att de vill se till så att terrorister ej kommer in i landet men det är en fråga som de flesta troligtvis svarar nej på även om det är ens intentioner.
 
Jag har även fått min flygbiljett New York - Fresno och fått veta att jag kommer lämna Umeå en dag tidigare än tänkt, detta pga resa från Umeå ej gick ihop med flyget till New York. Explorius löser dock det genom att ge mig en gratis övernattning i Stockholm, vilket jag inte har något emot överhuvudtaget. Det innebär alltså att jag åker från Umeå den 8:onde augusti istället för 9:onde och att jag påbörjar resan mot drömmen om mindre än 50 dagar!!!
 

Kommentarer

Postat av: Josefine

Publicerad 2014-06-29 19:55:28

Hej, vill du göra ett länkbyte? :)

Postat av: Jessica Skantze

Publicerad 2014-07-04 18:46:54

ååhh hallå då åker vi samtidigt! för jag åker ifrån Sthlm den 9e med Explorius :D
tänkte höra om du ville göra ett länkbyte? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela